پیشنهاد عجیب قطری‌ها به مهندسان ایرانی و افق یک‌میلیاردی تجارت تهران - دوحه

توازن در تعاملات بین‌المللی یکی از شعارهای انتخاباتی آیت‌الله رئیسی بود که با شروع به کار دولت سیزدهم به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفته و منتخب ملت در همین چند ماه نخست، به سه کشور همسایه سفر کرده و اکنون نیز قطر چهارمین مقصد رییس‌جمهور است.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، سیاست خارجی متوازن به‌ویژه تعاملات دیپلماتیک با کشورهای همسایه، یکی از سیاست‌ها و شعارهای محوری آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات رییس‌جمهوری بود که همواره بر این اصل تأکید داشته است.

آیت‌الله رئیسی پس از در دست گرفتن سکان دولت، عزم خود را برای تحقق این شعار جزم کرد و سیاست توازن در تعاملات بین المللی را در دستور کار قرار داد و از همه ظرفیت‌ها نیز برای پیشبرد اهداف اقتصادی و احیای حقوق ملت ایران در صحنه جهانی استفاده کرد.

رییس‌جمهور، هم این سیاست را در عمل نشان داد و در نخستین سفر خارجی خود به دوشنبه پایتخت تاجیکستان رفت و در سفری سه روزه، در نشست سران سازمان شانگهای حاضر شد و همچنین دیدار رسمی دوجانبه با رییس‌جمهور تاجیکستان و دیداری نیز از شهر کولاب داشت. آیت‌الله رئیسی در آن سفر علاوه بر حضور و سخنرانی در اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای، با رؤسای جمهور ازبکستان، بلاروس، قزاقستان و ترکمنستان و نخست‌وزیران پاکستان، ارمنستان و مقامات تاجیک دیدار کرد.

سفر به عشق‌آباد دومین سفر خارجی رییس‌ دولت سیزدهم بود که در راستای تحقق دیپلماسی متوازن صورت گرفت و آیت‌الله رئیسی روز ششم آذر امسال گفت‌وگوهای سازنده‌ای با مقامات ترکمنستان داشت. او همچنین ۲۹ دی در صدر یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین همتای‌ روس خود به مسکو سفر کرد.

اینک، آیت‌الله رئیسی در واپسین ماه سال، چهارمین سفر خارجی خود، سفر به یکی از کشورهای همسایه یعنی قطر را پیشِ رو دارد.

امیر قطر هفتم بهمن ماه امسال معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه کشورش راهی تهران کرد تا دعوت‌نامه حضور رییس‌جمهور کشورمان به‌عنوان مهمان رسمی اجلاس گازی قطر را تقدیم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی کند.

قدرت انرژی و گازی ایران در جهان

ایران بعد از روسیه دارای بیشترین ذخایر گازی جهان است و قطر در رتبه سوم قرار دارد و بزرگ‌ترین منبع مشترک طبیعی گاز جهان نیز در اختیار ایران و قطر است.

اعضای مجمع کشورهای ابرصادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (LNG) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، ١۱ عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو و آذربایجان و امارات به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی که به اختصار (GECF) نامیده می‌شود، سازمان تازه‌بنیانی است که ایران، روسیه، قطر و تعدادی از دیگر کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تأسیس کردند.

طرح تأسیس اوپک گازی در ۱۰ بهمن سال ۱۳۸۵ از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار ایگور ایوانف، دبیر شورای امنیت وقت روسیه مطرح شد که بلافاصله اجرایی و دبیر کل مجمع از کشور روسیه انتخاب شده و دبیرخانه آن نیز در دوحه قطر مستقر است.

قطر در سال‌های اخیر بارها میزبان مسئولان ارشد کشورمان بوده و تلاش کرده سطح روابط دو کشور را در حد مطلوب نگه دارد.

قطری‌ها همواره سیاست حسن همجواری ایران در سال‌های اخیر را ستوده‌اند که مهم‌ترین آنها سال ۲۰۱۷ در بحبوحه تنش بین قطر و عربستان بود که ایران با وجود تحریم قطر از سوی شیخ‌نشینان حاشیه خلیج فارس، با باز گذاشتن راه هوایی و ارسال مواد غذایی به قطری‌ها کمک و آنها را از بحران خارج کرد.

رییس‌جمهور چند روز دیگر (دوشنبه) برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات قطری به دوحه سفر می‌کند. این نخستین سفر عالی‌ترین مقام اجرایی ایران به قطر در ۱۰ سال گذشته است و آخرین بار محمود احمدی‌نژاد رییس‌ دولت دهم در سال ۱۳۹۰ به قطر سفر کرده بود و همین موضوع اهمیت سفر آقای رئیسی به دوره را دوچندان کرده است.

اکنون با سفر رئیسی روابط دیرینه‌ و سنتی ایران و قطر وارد مرحله تازه‌ای می‌شود و یکی از مهم‌ترین اهداف این سفر، علاوه بر شرکت منتخب ملت ایران‌ در اجلاس مهم گازی جهان، تلاش برای افزایش میزان مبادلات تجاری دو کشور به یک میلیارد دلار است.

چرا که در این سفر قرار است علاوه بر شرکت در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز جهان و دیدار و گفت‌وگوهای دوجانبه چندین سند همکاری اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، کشاورزی و قضایی به امضا برسد.

در سال‌های اخیر، گشایش‌های زیادی در روابط دو کشور به وجود آمده که تسهیل روادید گردشگری و تجاری، افزایش حدود سه برابری مبادلات تجاری و بهبود وضعیت ایرانیان مقیم قطر از جمله این موارد است.

هرچند شرایط کرونایی باعث شد حجم مبادلات تجاری دو کشور کاهش یابد و از ۲۴۷ میلیون دلار در سال ۹۸ ۲۰۳ میلیون دلار در سال گذشته برسد، اما شرکت های ایرانی در سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند با دور زدن تحریم‌ها، صادرات خود را به قطر مانند انواع محصولات پتروشیمی و شیمیایی، فلزی، مصالح ساختمانی و محصولات کشاورزی، سبزیجات و صیفی‌جات ادامه دهند و به همین دلیل حجم مراودات دو کشور بیش از ۲ برابر آمار رسمی اعلام شده تخمین زده می‌شود.

براساس این گزارش، یکی از پروژه‌هایی که قطری‌ها به دنبال اجرای آن هستند و درباره عملیاتی شدن آن با ایرانی‌ها رایزنی می‌کنند، پروژه تونل زیر دریایی است. وزیر حمل و نقل قطر پارسال این طرح را روی میز وزارت راه ایران گذاشت و خواسته است مهندسان و کارشناسان ایرانی درباره این تونل زیردریایی نظر دهند.

کد خبر 50658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =